4 tips voor lange afstanden op de motor

Tip 1

Zadel

Een comfortabel zadel is, hoe vreemd het ook klinkt, hard. Niet keihard: op een stenen zadel zul je het niet lang uithouden. Maar zo hard dat je er niet in wegzakt als je opstapt.

Dat komt doordat je op een zadel waar je wel in wegzakt, automatisch in één en dezelfde houding belandt. En wanneer je uren vrijwel zonder onderbreking op je motor zit, moet je af en toe net een stukje anders kunnen gaan zitten. Daar geeft een hard zadel je gelegenheid toe.

Tip 2

Pauze

Neem pauze voordat je moe wordt. Af en toe even de benen strekken zorgt er voor dat je veel langer kunt doorrijden zonder moe te worden. Als je het ideale plekje hebt gevonden, geniet daar dan gewoon een poosje van.

Eten en drinken

Hetzelfde geldt voor eten en drinken: doen voordat je hongerig of dorstig bent. Neem voldoende marsen en kartonnetjes met drinken en dergelijke mee in je tanktas (koop die van te voren, en sla af en toe extra in bij benzinestations), zodat je tijdens een pauze even wat kunt eten en drinken.

Tip 3

Geluid

Meestal is het niet je uitlaat die het probleem is, qua geluid, op je motor. Het is vooral de rijwind.

Er zijn allerlei zaken die invloed hebben op dat geluid: helmen kunnen meer of juist minder geluid doorgeven, een schermpje kan het geluid verzwakken of (meestal) versterken, de stand van je hoofd kan het geluid beïnvloeden, enzovoort.

Maar al heb je al die zaken onder controle, en heb je de optimale combinatie, dan nog kun je eigenlijk niet zonder gehoorbescherming.

 

Tip 4

Doorgaande routes

Als je kilometers wilt maken is het handig om geen smalle prutsweggetjes te kiezen: dat schiet niet erg op.

In een aantal landen zijn doorgaande routes als alternatief voor de snelweg aangegeven.

Bison futé

In Frankrijk zijn dat de zogenaamde Bison Futé-routes.

Ze volgen meestal een mooie route en staan netjes aangegeven (met een bordje met het woord "Bis" en het eindpunt van de route), en zijn daardoor gemakkelijk te volgen.

Er is een overzichtskaart te koop van Frankrijk (de blauwe, van Michelin) waarop die routes staan aangegeven.